Typ wymiarów w rysunkach: Rzut vs. Rzeczywisty

Czy wiesz, że… ?

W rysunkach SOLIDWORKS istnieją dwa typy wymiarów: Rzeczywisty oraz Rzut. Być może nigdy nie zastanawiałeś się po co są te dwie opcje – dlatego pokażę to na przykładzie.

Domyślnie podczas wymiarowania w rzutowaniu prostokątnym użyty jest tryb Rzut.

rzut

Co się stanie po przełączeniu na Rzeczywisty? Wyświetli się ostrzeżenie i wymiar zmieni wartość lub w niektórych przypadkach zniknie – w zależności jakie odniesienia podczas wymiarowania zostały wskazane. Lecz dodając go ponownie będzie miał inną wartość.

Po zmianie wygląda to następująco:

rzut vs. rzeczywisty

Wynika to ze sposobu poprowadzenia wymiaru, co doskonale widać po obróceniu widoku w 3D. Rzut to wymiar od punktu do punktu zrzutowany na płaszczyznę, natomiast Rzeczywisty wymiar mierzony jest w trójwymiarze.

rzut vs. rzeczywisty

Uwaga! W trybie aksonometrycznym lub izometrycznym (dowolnym nieprostokątnym) domyślnie używany jest tryb Rzutowanie!

rzut vs. rzeczywisty

—————–

Czytaj także:

Wymiary w rysunku w rzutach izometrycznych i podobnych

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.