Imitowanie światła podczas renderowania w PhotoView 360

Czy wiesz, że… ?

Często podczas zadań projektowych (w szczególności z wzornictwa) zmagam się z tematem oświetlenia. W PhotoView 360 można zastosować wiele rozwiązań, ale chcę się przyjrzeć dwóm. Albo używam wyglądu emitującego światło, albo używam wprost oświetlenia. Każde z tych rozwiązań ma plusy i minusy, chociaż lepszym słowem byłoby określenie, że każde rozwiązanie ma specyficzne ustawienia.

Światło punktowe dostępne na karcie Scena, światła i kamery umożliwia wstawienie źródła światła w punkcie określonym współrzędnymi. Niestety pozycja musi być przeliczona względem początku układu współrzędnych. Nie da się też przyciągnąć punktu (np. tak jak działają relacje w szkicu 3D). Program niby przyciąga do wierzchołków, krawędzi, ale już koncentryczności nie zdefiniujemy i po zmianie geometrii pozycja się nie aktualizuje. Druga opcja to ustawienie “na oko” poprzez przeciągnięcie. Światło ustawiłem w środku transparentnego klosza, którego wygląd i przezroczystość zdefiniowałem wcześniej.

Po wybraniu położenia należy wybrać kolor i jego moc oraz jaskrawość i zdolność odbicia. Światło takie, podobnie jak inne, może być włączone w samym SOLIDWORKS, w PhotoView 360 lub obu jednocześnie.

W PhotoView definiuje się takie opcje jak: Jaskrawość, Cienie i Zadymienie. Szczególnie zwracam uwagę na Cienie, które nadają realizmu ale też wydłużają znacząco czas renderowania (przy wyższej jakości cienia).

Operacja w moim odczuciu świetnie sprawdzi się podczas imitowania oświetlenia typu “żarówka w kinkiecie”. Brakuje mi tylko opcji ustawienia średnicy owego punktu. Z kolejnej strony punkt jest nieskończenie mały, a światło rozchodzi się równomiernie w każdym kierunku – taka jest definicja. Więc chcąc wpływać na rozmiar punktu, należy wysterować natężenie światła.

Drugi rodzaj światła, jaki mógłbym zastosować to wygląd emisyjny typu dioda LED. Materiały takie znajdziesz w zakładce Wyglądy > w Światła. Poza barwą podobieństwa się kończą…

Wygląd jak wiadomo może być przypisany na poziome części, obiektu, operacji lub ściany. W złożeniu mamy jeszcze do dyspozycji poziom komponentu. W omawianym przykładzie zastosowałem wygląd ściany. Żeby jednak rezultat był zbliżony do omówionego powyżej, lepiej było pozostawić materiał klosza transparentny, a diodę LED przypisać do oddzielnego obiektu znajdującego się wewnątrz.

Głównymi opcjami, którymi można wpływać na efekt końcowy są parametry optyczne światła, w tym Intensywność świecenia.

Każde z tych rozwiązań będzie dobre, o ile efekt końcowy będzie wyglądał realistycznie. W mojej ocenie w tym konkretnym przykładzie lepiej wypadło światło punktowe. Zaznaczam jednak, że nie jest to dopieszczone i ten post raczej ma na celu pokazanie dostępnych rozwiązań niż dobrego renderingu.

Jeżeli chodzi o praktyczne zastosowanie, to w przedstawionym poniżej renderingu musiałem się zmierzyć z tematem podświetlenia punktowego led. Czy efekt jest zadowalający, pozostawiam do oceny czytelnikom.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.