Site icon SOLIDWORKS BLOG – wszystko o programie SOLIDWORKS

Animacja vs. Ruch podstawowy vs. Analiza ruchu

motion study

W SOLIDWORKS istnieją trzy narzędzia do badania ruchu czy też tworzenia animacji. Każde z nich ma inne przeznaczenie, chociaż w pewnym sensie można powiedzieć, że część z nich jest zbieżna – to właśnie możliwość animowania ruchu.

Animacja

Animacja jest podstawowym narzędziem, dostępnym w każdej wersji SOLIDWORKS. Umożliwia stworzenie animacji w złożeniu jak również w części. Co prawda w części w zasadzie można wyłącznie obrócić element, powiększyć itp.

W złożeniach dochodzi możliwość sterowania ruchem, jeżeli komponenty złożenia na to pozwalają. Czyli możesz określić ruch części w czasie używając do tego wiązań jak również napędów liniowego i obrotowego. Oprócz tego można oczywiście manipulować w przestrzeni 3D, ukrywać/pokazywać, sterować oświetleniem oraz kamerą. Można używając Kreatora animacji importować ruch z Rozstrzelenia, oraz z innych typów Motion study.

Utworzone animacje można odtwarzać w środowisku SW, można eksportować do eDrawings jak również zapisać w postaci filmu (np. w *.mp4).

Ruch Podstawowy

Ten drugi na liście rozwijalnej typ, czyli Ruch Podstawowy pozwala dodatkowo zdefiniować wzajemne Kontakty oraz Grawitację i Sprężynę.

Przykład. Załóżmy, że mamy dwa koła zębate i chcemy pokazać ich ruch. w Animacji możemy użyć jedynie wiązań (kół zębatych), gdzie koła są sprzężone na sztywno. Jeżeli dodamy ruch obrotowy jednego koła i będziemy nim sterować w czasie, drugie koła będzie się obracać zależnie od pierwszego.

Ale jeżeli wygasimy owe wiązanie, a zamiast tego zdefiniujemy Kontakty przełączając wcześniej na Ruch podstawowy – uzyskamy dodatkowe możliwości. Otóż w takim przypadku koła będą pracowały jak w realu, czyli z uwzględnieniem luzów.

Uwaga! W przypadku tego typu ruchu nie może wystąpić przenikanie (nawet w innym miejscu niż miejsce zdefiniowanego kontaktu).

Analiza Ruchu

Ostatnia, najbardziej zaawansowana opcja badania to Analiza Ruchu, która wymaga włączenia dodatku SOLIDWORKS Motion. Jest to dodatek najwyższego pakiety, czyli Premium.

Tutaj pojawiają się dodatkowe opcje, jak: możliwość dodania siły/momentu, tłumiki oraz zaawansowane opcje wykresów. Możliwość tworzenia par kinematycznych i redukcji zbędnych, możliwości analiz z uwzględnieniem masy, elastyczności, tarcia elementów (np. w ruchu przyspieszonym). Ponadto można wyeksportować wybrane klatki ruchu do obliczeń wytrzymałościowych w SOLIDWORKS Simulation.

Jeżeli chcesz nauczyć się wykorzystywać te narzędzia – zapraszam na prowadzone przeze mnie szkolenia:

https://solid-szkolenia.pl/

Exit mobile version